keskiviikko 26. lokakuuta 2016

Velka painaa

Kävin viime postauksessa läpi kuina paljon minulla on tuloja ja menoja kuukaudessa. Siinä näkyi muun muassa minun lainani kuukausierät.

Tänään käyn läpi kaikki lainani ja kuinka paljon olen niistä maksanut ja mitä on vielä jäljellä.

Käyn velat Dave Ramseyn mukaisesti maksujärjestyksessä ja samalla käyn läpi omaa suunnitelmaa siitä, millä tahdilla lainan yritän maksaa pois.

1. Puhelin osamaksulla

Ostin puhelimen 07/2015 ja tein kahden vuoden sopimuksen. Puhelimen alkuperäinen hinta oli 488,88 jota olen maksanut 20,27 € kuukaudessa. Nyt olen maksanut 15/24 erästä ja maksettavaa tällä hetkellä on 183,3 €.

Maksan puhelimen loppusumman heti kun olen saanut "hätävaran", eli 800 € kasaan. Puhelimen maksu on siis viimeistään 01/2017. Siihen asti maksan puhelinta minimierissä. Onneksi summa on niin pieni että saan sen saman tien maksettua.

Tämä oli viimeinen kerta kun ostan mitään osamaksulla. Puhelin varsinkin on kiusallinen siitä syystä, että sen arvo laskee niin hurjaa vauhtia että lopulta sinua ketuttaa maksaa puhelinta vaikka se ei ole edes sen arvoinen mitä maksat siitä kuukaudessa. Pahimmillaan siis.

2. Läppäri osamaksulla

Ja taas osamaksu. Yyh. Keväällä olin edelleen niin tiedottomassa tilassa, että menin ja tein sen taas. Ostin kannettava tietokoneen, ja vielä macbookin osamaksulla. Pohdin valintaani pitkään ja jotenkin sain itseni vakuutettua siitä, että jos kerta macbookin ostan, niin samalla ostan sitten hieman tehokkaamman pro version, ja maksan siitä maltaita. Noh, menneitä murheita. Tietokoneestani tykkään, mutta edelleen jatkossa ostan vain sellaisia "luksus"asioita joihin minulla on varaa.

Tietokoneen ostin 03/2016 ja hintaa koneella kokonaisuudessaan oli hurjat 1698,48€. Kahden vuoden osamaksusopimuksella olen maksanut konetta 70,77€/kk. Takana on 8/24 erää ja jäljellä 1132,32€.

Tietokonetta varten joudun säästämään muutaman kuukauden. Tammikuusta -17 jää säästöön satanen tai pari. Helmikuussa ja maaliskuussa kaikki säästetyt eurot menevät tietokoneeseen, eli n. 270€/kk. Huhtikuussa 2017 olisi tarkoitus ottaa tietokonesäästöt ja loput huhtikuun budjetista, ja maksaa tietokone pois. Ja sitten ei enää ikinä näitä tällaisia. Kiitos.

3. Autolaina

Nämä on taas näitä "ei ikinä enää" juttuja. Eli kevät ja kevään autokuume. Minulla oli toimiva, vaikkakin vanha ja koiran kanssa aika epäkäytönnöllinen auto jota lähdin vaihtamaan. Ennen kuin sain auton myytyä olikin jo uusi kiikarissa ja kävin ostamassa käytetyn auton johon otin santanderin autorahoituksen.

Auto maksoi 4000 € ja siihen tuli lisäksi santanderin rahoituksen avausmaksu 189€. Yhteensä lainaa Santanderilta otin 4189€ ja ilman käsirahaa tietenkin. Facepalm tähän väliin.

Autoa maksan joka kuukausi 135,49€. Siitä korkoa on tällä hetkellä iso osa ja käsittelykuluja menee joka kuukausi 12€. Tämän lainan suhteen minulla on siis huonoin tilanne, kun korot on korkeat verrattuna muihin lainoihini, ja käsittelykulut ovat vuodessa 144 josta tulisi kolmen vuoden sopimuksen aikana ylimääräistä 432€. Plus ne korot tietenkin. Nyt olen maksanut 4/36 erää ja jäljellä on 3747€.

Autosta alan maksamaan suurempia eriä kesäkuussa. Meinaan joka toinen kuukausi säästää ja maksaa vain minimierän ja joka toinen maksaa säästöt+erän. Santanderille nimittäin pitää aina etukäteen ilmoittaa jos haluaa maksaa pääomasta otettavaa lisäerää etukäteen, ja en ole vielä selvittänyt minkälaisia käsittelykuluja ne siitä pyytävät. Pitää sitten laskea miten autoa kannattaa maksaa, mutta sitten kun koko summa kasassa, voi pyytää loppumaksun  ja maksaa loput jolloin auton omistajuus siirtyy santanderilta minulle. Tämä tapahtunee 11/2017. Viimeistään kuitenkin vuoden lopussa.


4.Opintolaina

Viimeisenä muttei vähäisimpänä on opintolaina. Opintolainaa otin 3 ja puolen vuoden opintojen aikana 3071€. Nekin osa oli hieman turhia, mutta onneksi minun ei tarvinnut tuon enempää ottaa lainaa. Lainaa aloin maksamaan vasta nyt syyskuussa ja tasamaksuerinä 75€/kk. Tällä erällä lainan maksuun menisi 41 kk. Meinaan maksaa sen heti kun kaikki muut lainani ovat maksettu ja suurella intensiteetillä. Tässä vaiheessa minun ei tarvitse enää maksaa 20€ puhelinta tai 71€ tietokonetta taikka 136€ autoa kuussa. Voin säästöjen lisäksi maksaa opintolainaa pois kuukaudessa pois jääneiden erien edestä 227€ enemmän! Tätä Dave Ramsey siis tarkoittaa velkalumivyöryllä. Tämä toimii toki jo muidenkin lainojen yhteydessä, mutta tässä vaiheessa sen varmasti vasta tuntee kunnolla.

Opintolaina tulee toivottavasti maksettua 12/17 jälkeen muutamassa kuukaudessa. Olenhan kuitenkin maksanut sitä siinä vaiheessa jo reilun vuoden 75€/kk.

Täysin velaton pyrin olemaan 03/2018 mennessä.

Sinne on pitkä aika ja tavoitteen saavuttaminen vaatii paljon nuukailua, mutta olen siihen nyt valmis, jotta pääsen suunnitelmassani eteenpäin ja kohti taloudellista riippumattomuutta. Siihen ei kuulu velka, muu kuin asuntovelka siis, millään tavalla.

-Neiti Nuukailija

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti